#LetsGetLoud to krótkoterminowy projekt Erasmus+.
Podczas kolejnych 18 miesięcy postaramy się rozszerzyć możliwosci edukacyjne naszych uczniów.
Projekt zakłada stawianie wiekszego nacisku na 7C w Edukacji - Collaboration • Communication • Creativity • Critical Thinking • Character • Citizenship • Computational Thinking.
Krytyczne myślenie/Critical Thinking: zachęcanie uczniów do krytycznego myślenia i analizowania informacji, problemów i sytuacji.
Kreatywność/Creativity: rozwijanie zdolności uczniów do kreatywnego myślenia, generowania nowych pomysłów i podejścia do wyzwań w innowacyjny sposób.
Komunikacja/Communication: Rozwijanie silnych
umiejętności komunikacyjnych, w tym komunikacji pisemnej i werbalnej.
Współpraca/Collaboration: Promowanie pracy zespołowej i współpracy wśród uczniów, pomagając im efektywnie współpracować z innymi.
Obywatelstwo/Citizenship : zaszczepianie poczucia odpowiedzialności społecznej i dobrego obywatelstwa, zarówno lokalnie, jak i globalnie.
Charakter/Character: Budowanie silnego charakteru i wartości etycznych u uczniów, takich jak uczciwość i prawość.
Znajomość obsługi komputera/Computational Thinking: wyposażenie uczniów w niezbędne umiejętności obsługi komputera, w tym efektywne i odpowiedzialne korzystanie z technologii.
Dodatkowo skupimy uwagę na zrównoważonym rozwoju naszego regionu #SDGtargets, w tym celu powstał szkolny profil Instagram https://www.instagram.com/sp2_rydultowy/ .
Podczas spotkań z rodziami, w czasie warsztatów z ucznimiami z Włoch i Turcji pogłębimy temat ekologii wśród nas. Zrobimy przedstawienie teratralne, które pomoże zrozumieć zrównoważone cele i nakreślić szerzen temat. Stworzymy też cyfrowy projekt szkoły, która będzie przykładem SMART sochool.
Zadbamy o zdrowie psychiczne młodych ludzi, pomożemy zrozumieć emocje, napiszemy ilustrowany poradnik dla najmłodszych - jak radzić sobie ze stresem. Zrobimy wystawę plakatów dotyczących emocji, która ozdobi ściany naszej szkoły i innych placówek oświatowych.
Wykorzystamy wirtualną rzeczywistość, by nakreślić możliwości zawodowe naszych uczniów. Pozwolimy im się spotkac z ekspertami i doradcami zawodowymi.
I wiele....wiele...innych. #LetsGetLoud
Przed rozpoczęciem działań projektowych postanowiliśmy potwierdzić swoje uczestnictwo w projekcie podczas #ErasmusDays #LetsGetLoud
Uczniowie przygotowali prezentację multimedialną na temat #SDG, przedstawili ją uczennicom i uczniom szkoły.
Prezentacja okazała się początkiem dobrej zabawy, w czasie #ErasmusDays uczniowie stworzyli grę terenową, podczas której sprawdzano wiedzę dotyczącą Celi Zrównoważonego Rozwoju.
#ErasmusDays to też początak naszej przygody z tworzeniem krótkich filmów. Zaprosiliśmy do zabawy w iście nowoczesnym stylu.
Podczas zabawy i przygotowywania gry dotyczącej zrównoważonego rozwoju, mieliśmy też okazję poznać się lepiej i stworzyć drużynę, która wspolnie działa na rzecz ErasmusPlus.
Ten dzień pozwolił nam poznać podstawowe zasady projektu, ale też pomyśleć o naszym udziale w zrównoważonym tworzeniu świata.
"Art" your inside - czyli zajęcia odpowiadające naszym potrzebom emocjonalnym
Zadania projektowe zakładają dbanie o rozwój emocjonalny naszych uczniów. Uczniowie klasy 6c postanowili spotykać się cyklicznie by na zajęciach związanych ze sztuką kreować swoje wnętrze. Zajęcia odbywają się cyklicznie. Podczas pierwszych udało się zbudować plan działań i kontrakt.
Paint Your Own Galaxy Umbrella
Erasmus zakłada pobudzanie ciekawości na nowe i inne. Będziemy dowodzić, że życie w małej miejscowości nie stanowi ogrniczeń i można być kim się chce.
Nawiązaliśmy współpracę z Biurem Edukacji Kosmicznej ESERO, wspólnie realizujemy projekt ambasadorski. Pierwszym etapem było zbudowanie własnego Galaxy Umbrella. Każdy z nas może mieć swój kosmos.
Konkurs na stworzenie własnego GalaXy Umbrella był podstawą do działań kreatywnych. Ucznennice i uczniowie stworzyli parasole, które finalnie ozdabiają nasze korytarze. Poniższa galeria jest stworzona z ich prac.
W ramach Erasmus+ #LetsGetLoud odwiedziliśmy Knurowski Ośrodek Młodzieżowy i braliśmy udział w warsztatach dotyczących kosmosu i łazików marsjańskich.
Mogliśmy zobaczyć jak projektuje się rakiety, wzięliśmy udział w dyskusji na temat działań kosmicznych.
W ramach działań projektowych promujących edukację ekologiczną i zrównoważony rozwój, w naszym przedszkolu odbyło się wyjątkowe spotkanie z panią pszczelarką – lokalną specjalistką i pasjonatką pszczelarstwa. Dzieci miały okazję dowiedzieć się, jak ważną rolę pełnią pszczoły w naszym ekosystemie, poznać cykl życia pszczół oraz zobaczyć z bliska prawdziwy strój pszczelarski i sprzęt używany w pasiece.
W trakcie spotkania dzieci degustowały różne rodzaje miodu, poznawały zapachy i kolory związane z produktami pszczelimi, a także uczyły się, jak dbać o owady zapylające w codziennym życiu. Największym zainteresowaniem cieszyła się możliwość obejrzenia fragmentu ula oraz specjalnej prezentacji edukacyjnej dostosowanej do wieku przedszkolaków.
Wizyta była doskonałą okazją do rozwijania świadomości ekologicznej już od najmłodszych lat, a także do budowania szacunku wobec pracy człowieka i świata przyrody. Spotkanie z pszczelarką idealnie wpisało się w cele naszego projektu Erasmus+, podkreślając rolę lokalnych działań w edukacji globalnej.
https://www.facebook.com/sp2rydultowy/posts/937345921247617
Kolejne działanie to nie tylko przykład zespołowej współpracy, ale także narzędzie do budowania wiary w siebie – podkreślając, że możesz być, kim chcesz. Praca twórcza, podparta wartościami edukacji włączającej i zrównoważonego rozwoju, wspiera rozwój emocjonalny, społeczny i kulturowy naszych uczniów. Razem działamy na rzecz środowiska i osobistego rozwoju – w duchu wartości promowanych przez program Erasmus+.
https://www.facebook.com/sp2rydultowy/posts/945739623741580
Dzień Drzewa w świetlicy Szkoły Podstawowej nr 2 w Rydułtowach był wyjątkową okazją do pogłębienia wiedzy ekologicznej i rozwijania kreatywności uczniów w ramach projektu Erasmus+. Dzieci uczestniczyły w twórczych zajęciach plastycznych i edukacyjnych, podczas których rozmawiały o roli drzew w przyrodzie, ich znaczeniu dla klimatu oraz wpływie na jakość naszego życia. Prace wykonywane przez uczniów — kolorowe drzewa, kolaże i ekologiczne plakaty — miały nie tylko walor artystyczny, ale też edukacyjny, przypominając o potrzebie ochrony zieleni i dbania o środowisko. Wspólna praca w atmosferze radości i zaangażowania pozwoliła rozwijać kluczowe kompetencje uczniów, takie jak współpraca, komunikacja, kreatywność i odpowiedzialność za przyszłość planety. Dzień Drzewa w świetlicy idealnie wpisał się w wartości projektu Erasmus+, łącząc działania na rzecz edukacji klimatycznej z budowaniem poczucia wspólnoty i odpowiedzialności.
https://www.facebook.com/sp2rydultowy/posts/946250800357129
Wolontariat naszych uczniów, którzy jak co roku kwestowali na rzecz Wodzisławskiego Ośrodka Rehabilitacji i Terapii Dzieci i Młodzieży Fundacji "Wspólnota Dobrej Woli", doskonale wpisuje się w wartości i cele projektu Erasmus+. To realne działanie na rzecz lokalnej społeczności, które rozwija empatię, odpowiedzialność oraz umiejętność współpracy w grupie. Uczestnictwo w takich inicjatywach pozwala młodym ludziom przekonać się, że mogą być kim chcą — również osobami aktywnie wspierającymi innych. Wolontariat sprzyja wzmacnianiu kompetencji kluczowych, takich jak komunikacja, organizacja oraz postawa prospołeczna, co jest nieodzowne w kształtowaniu świadomych obywateli i liderów przyszłości. Dzięki temu młodzież uczy się łączyć zdobywaną wiedzę z realnym wpływem na otoczenie, co jest jednym z fundamentów edukacji w projekcie Erasmus+.
https://www.facebook.com/sp2rydultowy/posts/948002190181990
Wycieczka ekologiczna do Arboretum Bramy Morawskiej w Raciborzu była doskonałą okazją do bezpośredniego kontaktu z przyrodą oraz rozwijania świadomości ekologicznej – wartości promowanych w projekcie Erasmus+. Uczniowie uczyli się uważnej obserwacji, poszanowania środowiska i odpowiedzialności za planetę, co wpisuje się w cele edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju i kształtowania kompetencji kluczowych.
https://www.facebook.com/sp2rydultowy/posts/951194123196130
Wizyta w Palmiarni w Gliwicach była inspirującym doświadczeniem dla naszych uczniów – nie tylko ze względu na kontakt z egzotyczną roślinnością, ale także w kontekście rozwijania kluczowych kompetencji promowanych w programie Erasmus+. Obserwacja różnorodnych ekosystemów i roślin z różnych kontynentów pozwoliła uczniom lepiej zrozumieć globalne zależności i znaczenie bioróżnorodności. Zajęcia edukacyjne w palmiarni rozbudzały ciekawość, uczyły uważności i dawały przestrzeń do zadawania pytań – a więc wspierały krytyczne i twórcze myślenie. Wyjazd wpisywał się również w hasło "Możesz być, kim chcesz" – pokazując, że nauka nie ogranicza się do szkolnych ławek, a otwarty umysł i wrażliwość na świat to cechy nowoczesnego, europejskiego obywatela.
https://www.facebook.com/sp2rydultowy/posts/960900122225530
Wizyta uczniów w AstroHunters w Czernicy była wyjątkowym doświadczeniem edukacyjnym, które doskonale wpisuje się w cele projektu Erasmus+ oraz założenia Zrównoważonego Rozwoju (SDG), w szczególności SDG 4 – Dobra jakość edukacji oraz SDG 13 – Działania w dziedzinie klimatu.
Podczas zajęć uczniowie mieli okazję nie tylko poszerzyć swoją wiedzę z zakresu astronomii, ekologii i technologii, ale także rozwijać kluczowe kompetencje: ciekawość poznawczą, myślenie krytyczne i umiejętność zadawania pytań. Obserwacje nieba, rozmowy o miejscu człowieka we Wszechświecie oraz refleksje na temat ochrony naszej planety w kontekście globalnym – to wszystko sprzyjało budowaniu postawy odpowiedzialności i zaangażowania.
Wydarzenie to wzmacniało również przekaz projektu Erasmus+: "Możesz być, kim chcesz" – jeśli tylko masz przestrzeń do rozwoju, inspirację i wsparcie. Takie wyjazdy uczą odwagi w odkrywaniu świata, działania na rzecz wspólnego dobra oraz pokazują, że nauka może być fascynującą przygodą.
https://www.facebook.com/sp2rydultowy/posts/961461155502760
Zajęcia w młodszych klasach poświęcone były przygotowaniu pysznego i zdrowego śniadania, które jednocześnie realizowało założenia Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDG), zwłaszcza SDG 3 – Dobre zdrowie i jakość życia oraz SDG 12 – Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja.
Uczniowie nie tylko uczyli się komponować zbilansowany posiłek, ale również zwracali uwagę na ograniczenie odpadów plastikowych – wykorzystywali wielorazowe pojemniki, bidony i ekologiczne materiały. Dzieci samodzielnie przygotowywały śniadania z lokalnych produktów, co sprzyjało kształtowaniu świadomości zdrowotnej i środowiskowej już od najmłodszych lat.
Zajęcia wpisują się w wartości projektu Erasmus+ „Let’s Get Loud”, rozwijając u dzieci kompetencje kluczowe, takie jak samodzielność, współpraca, kreatywność i odpowiedzialność. Pokazały, że edukacja poprzez działanie, nawet w najprostszej codziennej czynności, może być skutecznym narzędziem zmiany.
Tym samym nauczyciele realizują nauczanie metodą projektów oraz wdrażają założenia 7Cs in Education, rozwijając u uczniów m.in. komunikację, krytyczne myślenie, kreatywność, współpracę, świadomość kulturową, charakter i kompetencje cyfrowe – kluczowe umiejętności XXI wieku.
https://www.facebook.com/sp2rydultowy/posts/961786862136856
Dzięki współpracy z Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Województwa Śląskiego w Raciborzu, uczniowie klas IIIa i IIIc naszej szkoły mieli okazję uczestniczyć w świątecznych warsztatach artystycznych, podczas których wykonali ozdoby choinkowe metodą decoupage. Działanie to wpisuje się w założenia projektu Erasmus+ „Let’s Get Loud”, wspierając rozwój kompetencji kluczowych, takich jak kreatywność, współpraca, samodzielność, komunikacja i wrażliwość kulturowa (7Cs in Education).
Warsztaty nie tylko rozwijały zdolności manualne i estetyczne uczniów, ale również promowały ideę zrównoważonego rozwoju (SDG 12) – uczestnicy tworzyli dekoracje z materiałów nadających się do ponownego wykorzystania, co kształtuje świadomość odpowiedzialnej konsumpcji i dbałości o środowisko.
Zajęcia były również formą edukacji międzyinstytucjonalnej, umożliwiając dzieciom kontakt z lokalną szkołą branżową i pokazując im różnorodne ścieżki rozwoju – zgodnie z filozofią projektu: „Możesz być kim chcesz”. Takie działania inspirują uczniów do odkrywania własnych talentów i budowania poczucia sprawczości, co jest jednym z kluczowych celów naszego projektu Erasmus+.
https://www.facebook.com/sp2rydultowy/posts/968034348178774
Uczniowie klasy IIIa wzięli udział w praktycznych zajęciach edukacyjnych, podczas których omawiali sposoby przechowywania i przetwarzania warzyw i owoców, poznawali znaczenie witamin w codziennym życiu oraz zasady zdrowego odżywiania. Punktem kulminacyjnym lekcji była prezentacja domowych przetworów przyniesionych przez uczniów, a następnie – pełna radości i smaku – degustacja tych naturalnych produktów.
Działanie to doskonale wpisuje się w założenia projektu Erasmus+ „Let’s Get Loud”, realizując cele związane z zrównoważonym rozwojem (SDG 3 i SDG 12) – promując zdrowy styl życia oraz odpowiedzialne podejście do konsumpcji i marnowania żywności. Uczniowie poprzez praktykę rozwijali kompetencje kluczowe, w tym współpracę, komunikację, inicjatywność i świadome podejmowanie decyzji.
Zajęcia realizowane były w duchu uczenia przez działanie oraz edukacji projektowej, co wzmacnia również ideę wdrażania 7Cs in Education. Dzięki takim lekcjom dzieci nie tylko zdobywają wiedzę, ale uczą się także uważności, odpowiedzialności i doceniania wartości płynących z rodzinnych tradycji kulinarnych.
https://www.facebook.com/sp2rydultowy/posts/961786862136856
Rozpoczęcie Tygodnia Śląskiego w naszej szkole w dniu Barbórki – święta górników – stanowiło doskonałą okazję do promowania dziedzictwa kulturowego regionu w ramach działań projektowych Erasmus+. Uczniowie wzięli udział w drużynowym konkursie śląskiej godki, wykazując się doskonałą znajomością lokalnej gwary oraz szacunkiem dla tradycji.
Na szkolnym korytarzu pojawiła się również tematyczna fotobudka stylizowana na wnętrze kopalni, która cieszyła się dużym zainteresowaniem. To działanie wpisuje się w cele kształtowania tożsamości kulturowej, kompetencji obywatelskich i komunikacyjnych – jako element kluczowych kompetencji XXI wieku rozwijanych w ramach „7 Cs in Education”.
Dodatkowo, Barbórka stała się przyczynkiem do rozmów na temat zrównoważonego rozwoju i przyszłości energetyki, co nawiązuje do celów Agendy 2030, zwłaszcza SDG 7 – czysta i dostępna energia oraz SDG 4 – jakość edukacji. Uczniowie mogli zyskać nową perspektywę, łącząc dziedzictwo zawodowe regionu z refleksją nad ekologiczną przyszłością Europy. To również ważny element kształtowania kompetencji zawodowych i świadomości możliwości wyboru własnej ścieżki kariery – zgodnie z mottem naszego projektu: „Możesz być, kim chcesz”.
W dniach 6 i 7 grudnia uczniowie klas trzecich, czwartych i piątych uczestniczyli w wyjątkowym wydarzeniu kulturalnym – spektaklu „Cudowna Lampa Aladyna”, wystawianym przez Teatr Współczesny w Krakowie. Przedstawienie miało charakter interaktywny, co pozwoliło uczniom aktywnie włączyć się w przebieg sztuki, przełamując tradycyjny podział na scenę i widownię. Dzięki temu doświadczeniu dzieci rozwijały kompetencje komunikacyjne, społeczne i kulturowe, wpisujące się w założenia edukacji włączającej i holistycznej.
Udział w spektaklu był także formą nauki przez przeżywanie, angażującej emocje i wyobraźnię uczniów. Sceniczne rozwiązania oraz bajkowa fabuła stały się impulsem do rozmów o marzeniach, tożsamości i możliwości kształtowania własnej przyszłości – zgodnie z hasłem naszego projektu Erasmus+: „Możesz być, kim chcesz” – nawet aktorem w krakowskim teatrze.
Wydarzenie to przyczyniło się do wzmacniania kreatywności, otwartości kulturowej oraz integracji zespołów klasowych. Było także ważnym elementem realizacji celów projektu Erasmus+, który promuje włączenie kultury do codziennej praktyki edukacyjnej, rozwój kompetencji kluczowych oraz dostęp do wysokiej jakości edukacji artystycznej dla wszystkich uczniów.
https://www.facebook.com/sp2rydultowy/posts/9737772142711
W dniu 12 grudnia uczniowie klasy 5b zorganizowali warsztaty ekologiczne pod hasłem „Uwaga! Smog”, których celem było pogłębienie wiedzy na temat zanieczyszczenia powietrza oraz wykształcenie postaw proekologicznych. Warsztaty miały charakter praktyczny, interdyscyplinarny i silnie angażujący uczniów, co doskonale wpisuje się w założenia edukacji projektowej promowanej w ramach programu Erasmus+.
Uczniowie:
-
wykonali eksperyment „smog w butelce”,
-
zaprezentowali wyniki dwutygodniowego monitoringu jakości powietrza wokół szkoły,
-
sprawdzili jakość powietrza w pomieszczeniach mieszkalnych za pomocą odkurzacza i wacików kosmetycznych,
-
omówili działania antysmogowe, które można wdrożyć lokalnie i indywidualnie.
Warsztaty wzbogaciła obecność specjalistki – p. Joanny Kosmali z Referatu Ochrony Wód i Powietrza w Rydułtowach, która podzieliła się fachową wiedzą, umożliwiła uczniom wykorzystanie kamery termowizyjnej i inspirowała młodzież do zadawania pytań oraz eksplorowania zagadnień ekologicznych. Uczniowie poznali również, na czym polega zawód specjalisty ds. ochrony środowiska, co koresponduje z ideą Erasmus+ „Poznaj ciekawe zawody – zobacz, że nauka daje przyszłość”.
Spotkanie nie tylko rozwijało kluczowe kompetencje uczniów, takie jak krytyczne myślenie, współpraca, umiejętność analizy danych i wnioskowania, ale również budowało świadomość ekologiczną i obywatelską – zgodnie z Celami Zrównoważonego Rozwoju (SDG), w szczególności celem 13: Działania w dziedzinie klimatu.
Na zakończenie uczniowie otrzymali pamiątkowe upominki, co było miłym akcentem podkreślającym wagę ich zaangażowania.
https://www.facebook.com/sp2rydultowy/posts/974334270882115
Choć za nami już świąteczny czas, warto wrócić wspomnieniami do wyjątkowej inicjatywy klasy Vb, która w okresie Adwentu podjęła się niecodziennego wyzwania – stworzenia matematycznych kalendarzy adwentowych. Każdego dnia uczniowie mierzyli się z kolejnymi zadaniami matematycznymi, rozwijając w ten sposób nie tylko swoje umiejętności rachunkowe i logiczne, ale również wytrwałość i systematyczność.
Działanie to doskonale wpisuje się w założenia programu Erasmus+, promując:
-
kreatywność w procesie nauczania i uczenia się,
-
łączenie tradycji z edukacją przedmiotową,
-
rozwój kompetencji kluczowych, takich jak rozumowanie matematyczne, rozwiązywanie problemów i samodzielne planowanie pracy,
-
oraz edukację włączającą – każdy uczeń mógł realizować zadania w swoim tempie i według indywidualnych możliwości.
Projektowe podejście, które zastosowano w tym działaniu, opiera się na elementach metody 7Cs in education (m.in. curiosity, collaboration, critical thinking) oraz wzmacnia motywację wewnętrzną uczniów. Takie aktywności pokazują, że nauka matematyki może być twórcza, atrakcyjna i osadzona w kontekście kulturowym. W duchu hasła „Możesz być kim chcesz” – również matematykiem!
https://www.facebook.com/sp2rydultowy/posts/983040673344808
Świąteczno-noworoczne przedstawienie: "Tylko wybaczenie daje prawdziwą wolność"
Tegoroczne świąteczno-noworoczne przedstawienie, przygotowane przez uczniów klas 7a, 7b, 3a, 1a, 2c, 2a oraz zespół "Czelodka", stanowiło nie tylko artystyczne wydarzenie, lecz przede wszystkim ważne działanie edukacyjne w ramach realizacji celów programu Erasmus+.
Hasło przewodnie – „Tylko wybaczenie daje prawdziwą wolność” – bezpośrednio odnosi się do zagadnień zdrowia psychicznego, dobrostanu emocjonalnego oraz wartości społecznych, które promuje Agenda 2030 (cel 3: Dobre zdrowie i jakość życia oraz cel 16: Pokój, sprawiedliwość i silne instytucje).
Wydarzenie:
-
wspierało rozwój kompetencji emocjonalno-społecznych w duchu SEL (Social and Emotional Learning) – uczniowie uczyli się rozumienia emocji, empatii, współpracy i budowania relacji,
-
promowało 7 Cs in Education: creativity (twórczość), collaboration (współpraca), communication (komunikacja), critical thinking (myślenie krytyczne), character (kształtowanie postawy), citizenship (zaangażowanie obywatelskie) i compassion (współczucie),
-
wspomagało rozwój well-being’u zarówno uczniów, jak i nauczycieli – poprzez wspólne tworzenie przestrzeni, w której emocje, refleksja i wspólnotowość mają wartość nadrzędną.
Przedstawienie było również przyczynkiem do rozwoju zawodowego nauczycieli, którzy w procesie przygotowań wykorzystywali metody pracy projektowej, integrujące różne dziedziny (język, sztuka, muzyka, wychowanie). Ponadto wydarzenie to umacniało u uczniów poczucie własnej wartości, dając im przestrzeń do ekspresji, wystąpień publicznych i współdziałania.
To modelowy przykład, jak działania artystyczno-wychowawcze mogą wspierać kluczowe wartości programu Erasmus+ i przyczyniać się do tworzenia szkoły jako miejsca dobrostanu, współodpowiedzialności i rozwoju.
https://www.facebook.com/sp2rydultowy/posts/989621056020103
Maraton Pisania Listów w naszej szkole (grudzień)
W grudniu nasza szkoła włączyła się w Maraton Pisania Listów, będący największą globalną akcją na rzecz praw człowieka, organizowaną przez Amnesty International. Wydarzenie to wpisuje się w działania realizowane w ramach programu Erasmus+, szczególnie w odniesieniu do Agendy 2030 i Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDG) – zwłaszcza celu 16: Pokój, sprawiedliwość i silne instytucje oraz celu 4: Dobra jakość edukacji.
Udział uczniów i nauczycieli w tej akcji:
-
rozwijał świadomość obywatelską i społeczną uczniów oraz ich zaangażowanie w sprawy globalne,
-
wzmacniał postawy takie jak odwaga cywilna, empatia i poczucie sprawczości, które są kluczowe w edukacji włączającej i obywatelskiej,
-
pozwalał realizować kompetencje kluczowe, takie jak: wyrażanie opinii, podejmowanie działań na rzecz zmiany społecznej, współpraca oraz skuteczna komunikacja,
-
stanowił praktyczny przykład edukacji opartej na wartościach i nauce przez działanie (learning by doing).
Dzięki takim inicjatywom uczniowie widzą, że „możesz być kim chcesz” – także rzecznikiem praw człowieka, osobą, która potrafi włączyć się w działania obywatelskie i realnie wspierać potrzebujących. W ten sposób szkoła kształtuje świadomych i odpowiedzialnych młodych ludzi, gotowych do działania na rzecz innych – zarówno lokalnie, jak i globalnie.
https://www.facebook.com/sp2rydultowy/posts/994300585552150
Grupa „Kotki” z naszego przedszkola aktywnie uczestniczy w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym, który łączy zabawy logorytmiczne z aktywnościami sensorycznymi. Zajęcia te doskonale wpisują się w cele programu Erasmus+, wspierając rozwój kompetencji kluczowych od najmłodszych lat, zwłaszcza w obszarze kreatywności, komunikacji, współpracy oraz samodzielnego myślenia.
Podczas jednej z ostatnich aktywności dzieci odwiedziła postać Elzy, która „zamroziła” zabawki. Zadaniem dzieci było wydobycie figurek z lodu, wykorzystując różne narzędzia – była to nie tylko zabawa, ale i rozwój motoryki małej, planowania oraz umiejętności rozwiązywania problemów. Ponadto przedszkolaki, mimo braku śniegu, samodzielnie wykonały sztuczny śnieg z mąki i balsamu, ucząc się kreatywności i działania w sytuacjach nietypowych.
Realizacja tych działań to również wczesne wdrażanie idei 7Cs in Education, rozwijanie SEL (Social and Emotional Learning) oraz kształtowanie poczucia sprawczości – bo już od przedszkola dzieci uczą się, że „możesz być kim chcesz”, jeśli tylko jesteś otwarty na doświadczanie, współdziałanie i uczenie się poprzez zabawę.
https://www.facebook.com/sp2rydultowy/posts/996534955328713
W ramach działań promujących integrację społeczną, empatię oraz otwartość na różnorodność, nasi uczniowie uczestniczyli we wspólnej zabawie karnawałowej z podopiecznymi świetlicy „Tacy Sami” – placówki wspierającej dzieci i dorosłych z niepełnosprawnościami. Spotkanie było nie tylko okazją do wspólnej zabawy, ale przede wszystkim ważnym doświadczeniem budującym kompetencje społeczne i emocjonalne uczniów.
Wydarzenie doskonale wpisuje się w założenia projektu Erasmus+, rozwijając wartości takie jak solidarność, równość szans, współdziałanie i szacunek dla odmienności. Poprzez taką formę aktywności dzieci uczą się włączającej postawy (inclusive education), co stanowi filar nowoczesnej edukacji i realizacji Agendy 2030 – szczególnie celów 4 (dobra jakość edukacji), 10 (mniej nierówności) i 3 (dobre zdrowie i jakość życia).
Spotkania tego typu sprzyjają również budowaniu dobrostanu (well-being) oraz pokazują, że każdy może być kim chce, jeśli tylko da się mu przestrzeń do rozwoju, zabawy i bycia razem – mimo różnic.
https://www.facebook.com/sp2rydultowy/posts/1003662824615926
W ramach trwającej innowacji pedagogicznej i działań wspierających rozwój kompetencji kluczowych u najmłodszych uczniów, klasa Ic uczestniczyła w wyjątkowym spotkaniu autorskim z panią Joanną Jankowską – pisarką, znaną dzieciom jako „Babcia nie w kapciach”, autorką śląskich wierszyków o kotku Lelku.
To literackie wydarzenie było nie tylko promocją czytelnictwa i kultury regionalnej, ale również świetnym przykładem, jak łączyć tożsamość kulturową z rozwojem kreatywności, wyobraźni i umiejętności językowych. Spotkanie znakomicie wpisuje się w założenia projektu Erasmus+, promując dziedzictwo kulturowe, lokalną tożsamość i różnorodność językową.
Dzieci aktywnie uczestniczyły w wydarzeniu, zadając pytania i dzieląc się swoimi refleksjami, co pokazuje skuteczność nauczania włączającego, metod aktywizujących oraz rozwijania 7 kompetencji C w edukacji (7Cs), takich jak ciekawość, komunikacja czy współpraca. To również przykład działania wzmacniającego poczucie własnej wartości i dobrostan uczniów – fundamentalnych celów programu Erasmus+ i edukacji przyszłości.
https://www.facebook.com/sp2rydultowy/posts/1024832599165615
Podczas podsumowania lekcji o kątach uczniowie klasy V mieli okazję przekonać się, że matematyka nie musi być nudna – wystarczy odrobina kreatywności i działania praktyczne! Wykorzystując taśmę malarską, ołówek, kątomierz i kartkę papieru, uczniowie stworzyli na swoich ławkach przestrzeń do eksperymentowania i aktywnego uczenia się.
Wspólnie mierzyli kąty, analizowali ich rodzaje (wierzchołkowe, przyległe), a także sprawdzali, czy suma miar kątów w trójkącie rzeczywiście wynosi 180 stopni. To działanie świetnie ilustruje nauczanie poprzez działanie (learning by doing), czyli jedną z metod promowanych w ramach Erasmus+ oraz rozwijanie kompetencji kluczowych, takich jak: rozwiązywanie problemów, krytyczne myślenie, komunikacja i współpraca.
Zajęcia te wpisują się również w realizację założeń 7Cs in Education, zwłaszcza w obszarze creativity, curiosity i collaboration. Uczniowie nie tylko utrwalali wiedzę matematyczną, ale także pracowali zespołowo i uczyli się przez zabawę – co wpływa pozytywnie na ich well-being i motywację do nauki, zgodnie z celami Agendy 2030 i założeń programu Erasmus+.
https://www.facebook.com/sp2rydultowy/posts/1028243348824540
W piątek uczniowie klas 1a i 1b uczestniczyli w wyjątkowych zajęciach prowadzonych przez ratownika medycznego. Spotkanie miało na celu wprowadzenie najmłodszych w podstawy udzielania pierwszej pomocy oraz kształtowanie postaw odpowiedzialności, empatii i gotowości do działania w sytuacjach zagrożenia życia.
Zajęcia doskonale wpisują się w założenia programu Erasmus+, wspierając rozwój kompetencji kluczowych, takich jak: świadomość i ekspresja w zakresie zdrowia, bezpieczeństwa oraz zaangażowania społecznego. Tego typu działania edukacyjne budują także poczucie sprawczości u dzieci i przekonanie, że każdy – niezależnie od wieku – może "być kim chce" i odgrywać ważną rolę w swojej społeczności.
W spotkaniu widoczna była realizacja elementów SEL (Social and Emotional Learning), rozwijanie inteligencji emocjonalnej, współpracy, a także nauczanie przez doświadczenie, czyli learning by doing – zgodne z ideą 7Cs in Education (m.in. confidence, communication, critical thinking). Takie zajęcia nie tylko uczą ratowania życia, ale również kształtują postawy obywatelskie i zdrowotne, wspierając cele Agendy 2030 w zakresie zdrowia, edukacji i odpowiedzialności społecznej.
https://www.facebook.com/sp2rydultowy/posts/1040810507567824
Z wielką radością informujemy, że film nadesłany przez Szkołę Podstawową nr 2 w Rydułtowach zwyciężył w konkursie „Źródełko dla szkoły”, organizowanym przez PWiK Sp. z o.o. Nagrodą jest nowoczesna stacja wody pitnej, która zostanie zainstalowana na terenie szkoły i będzie promować zdrowy styl życia oraz odpowiedzialne gospodarowanie zasobami wodnymi.
Ten sukces stanowi doskonały przykład realizacji założeń programu Erasmus+, w szczególności w zakresie edukacji ekologicznej, działań na rzecz Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDG 3 i 6 – zdrowie oraz czysta woda i warunki sanitarne), a także rozwoju kompetencji kluczowych uczniów, takich jak współpraca, kreatywność i zaangażowanie społeczne.
Dzięki zaangażowaniu uczniów i nauczycieli, nasza szkoła pokazuje, że można być twórcą zmiany – od pomysłu do realnego wpływu na rzeczywistość. Wspólna praca nad filmem to również świetny przykład edukacji metodą projektu oraz wdrażania idei 7Cs in Education, w tym szczególnie: creativity, citizenship, collaboration i critical thinking.
Gratulujemy i działamy dalej – bo przyszłość jest w naszych rękach!
Mamy dla Was fantastyczną okazję do kreatywnego wyrazu swoich marzeń i aspiracji!
W ramach naszego projektu Erasmus+ "Let's get loud", ogłaszamy konkurs na najlepszy wpis na social media pod hasłem "Możesz być kim chcesz" - czyli kim chcesz być, gdy dorośniesz.
Waszym zadaniem jest stworzenie rolki, postu, filmu lub plakatu, który przedstawi wizję waszej przyszłości. Możecie dać upust swojej wyobraźni i pokazać nam, jakie cele chcecie osiągnąć!
Najlepsze prace zostaną nagrodzone, a zwycięskie projekty będą promowane na naszym profilu szkolnym. To świetna okazja, aby podzielić się swoimi marzeniami i zainspirować innych!
Czekamy na Wasze niesamowite pomysły! Niech Wasza kreatywność zabłyśnie!
Termin nadsyłania prac: 20.04.2024
Powodzenia!
Majsterkowanie, samodzielność i kompetencje przyszłości z klasą 1a
Uczniowie klasy 1a ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Rydułtowach mieli okazję przeżyć wyjątkowy dzień, łączący elementy nauki przez doświadczenie, rozwijania kompetencji kluczowych oraz budowania samodzielności.
Podczas wycieczki do Castoramy w Rybniku dzieci wzięły udział w warsztatach majsterkowania, gdzie – pod okiem instruktorów – samodzielnie tworzyły proste konstrukcje. Zajęcia te znakomicie wpisują się w cele programu Erasmus+, szczególnie w zakresie rozwijania kompetencji praktycznych, technicznych i zawodowych oraz promowania postaw przedsiębiorczych i kreatywności już od najmłodszych lat.
Dodatkowo, podróż autobusem miejskim była dla wielu dzieci pierwszym tego typu doświadczeniem i świetną okazją do kształtowania kompetencji obywatelskich, samodzielności i odpowiedzialności. Zwieńczeniem dnia była integracja przy lodach i wspólna zabawa na placu zabaw – elementy wspierające dobrostan emocjonalny i budujące umiejętność współpracy w grupie.
Wycieczka doskonale realizowała założenia programu „Let's Get Loud – You Gotta Do It, Not Waste It – The Future is in Our Hands!” poprzez:
-
naukę poprzez działanie (learning by doing),
-
wdrażanie 7Cs in Education – szczególnie creativity, collaboration, character, citizenship,
-
rozwijanie postaw odpowiedzialności i uważności wobec świata wokół nas.
To był piękny, rozwijający dzień, który pokazał, że edukacja może być fascynującą przygodą ku przyszłości.
https://www.facebook.com/sp2rydultowy/posts/1056634389318769
W ramach realizacji szkolnej innowacji pedagogicznej „Matematyka w sztuce” oraz założeń projektu Erasmus+ „Let's Get Loud – You Gotta Do It, Not Waste It – The Future is in Our Hands!”, uczniowie klasy Vb ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Rydułtowach wzięli udział w warsztatach edukacyjnych pt. „Co autor miał na myśli?” w Muzeum Śląskim w Katowicach.
Zajęcia pozwoliły uczestnikom zanurzyć się w świat sztuki współczesnej i odkrywać jej zależności z matematyką – poprzez eksperymentowanie z symetrią, geometrycznymi kształtami, grą kostkami, a także tworzenie własnych dzieł artystycznych inspirowanych regułami matematycznymi. Taka forma nauki łączyła kreatywność, logiczne myślenie, interpretację, a także estetykę – idealnie wpisując się w promowaną w Erasmus+ interdyscyplinarność i uczenie się poprzez działanie.
Warsztaty nie tylko rozwijały kompetencje matematyczne i kulturalne, ale także wspierały 7Cs in Education, szczególnie creativity, critical thinking, collaboration i curiosity.
Dzień zakończył się spacerem po centrum Katowic, dając uczniom okazję do integracji i obserwacji miejskiej przestrzeni z nowej, artystycznej perspektywy.
To wydarzenie potwierdziło, że matematyka i sztuka mogą się doskonale przenikać, a edukacja może być nie tylko efektywna, ale i inspirująca.
W ramach realizacji szkolnej innowacji pedagogicznej „Matematyka w sztuce” oraz założeń projektu Erasmus+ „Let's Get Loud – You Gotta Do It, Not Waste It – The Future is in Our Hands!”, uczniowie klasy Vb ze Szkoły Podstawowej nr 2 w Rydułtowach wzięli udział w warsztatach edukacyjnych pt. „Co autor miał na myśli?” w Muzeum Śląskim w Katowicach.
Zajęcia pozwoliły uczestnikom zanurzyć się w świat sztuki współczesnej i odkrywać jej zależności z matematyką – poprzez eksperymentowanie z symetrią, geometrycznymi kształtami, grą kostkami, a także tworzenie własnych dzieł artystycznych inspirowanych regułami matematycznymi. Taka forma nauki łączyła kreatywność, logiczne myślenie, interpretację, a także estetykę – idealnie wpisując się w promowaną w Erasmus+ interdyscyplinarność i uczenie się poprzez działanie.
Warsztaty nie tylko rozwijały kompetencje matematyczne i kulturalne, ale także wspierały 7Cs in Education, szczególnie creativity, critical thinking, collaboration i curiosity.
Dzień zakończył się spacerem po centrum Katowic, dając uczniom okazję do integracji i obserwacji miejskiej przestrzeni z nowej, artystycznej perspektywy.
To wydarzenie potwierdziło, że matematyka i sztuka mogą się doskonale przenikać, a edukacja może być nie tylko efektywna, ale i inspirująca.
Z radością prezentujemy plan działań na rzecz naszej planety w ramach szkolnego Tygodnia Ziemi. Zachęcamy do aktywnego udziału w ekologicznych inicjatywach – wspólnie możemy więcej!
Poniedziałek, 22 kwietnia 2024 r.
Uczniowie mogą tego dnia przyjść do szkoły ubrani w kolory Ziemi.
Udział w zadaniu premiowany jest 10 punktami (od osoby).
Wtorek, 23 kwietnia 2024 r.
Gala „Modnych Mądrzej” – prezentacja strojów wykonanych z materiałów wtórnych.
Udział w zadaniu premiowany jest 20 punktami (od osoby).
Środa, 24 kwietnia 2024 r.
Ogłoszenie wyników konkursu na łapacze „ziemskich snów” oraz grafik promujących troskę o Ziemię. Zwycięzców wyłoni liczba zdobytych serduszek.
Udział w zadaniu premiowany jest 30 punktami (od osoby).
Czwartek, 25 kwietnia 2024 r.
Sadzimy drzewa i kwiaty na terenie szkoły.
Udział w zadaniu premiowany jest 50 punktami za każde posadzone drzewko i 30 punktami za każdy posadzony kwiat.
Piątek, 26 kwietnia 2024 r.
Gra terenowa dla par uczniów z każdej klasy oraz kontynuacja warsztatów dotyczących budowy Ziemi.
Zwycięska drużyna otrzyma 40 punktów.
Konkurs TikTok „Małe, ale skuteczne”
Zachęcamy do przygotowania krótkich filmów pokazujących proste i skuteczne sposoby na bardziej ekologiczne otoczenie.
Każdy nadesłany film to 50 punktów.
Przez cały tydzień prowadzone będą warsztaty poświęcone budowie Ziemi. Przewodniczący klas mogą zgłaszać się po specjalne karty do zbierania punktów za działania ekologiczne.
Klasa, która uzbiera najwięcej punktów w ciągu tygodnia, otrzyma nagrodę – tzw. „niepytajkę”.
Dziś uczniowie klas 4a i 4c Szkoły Podstawowej nr 2 w Rydułtowach uczestniczyli w wyjątkowych warsztatach „Świat Widziany Okiem Drona”, które odbyły się na Wydziale Górnictwa, Inżynierii Bezpieczeństwa i Automatyki Przemysłowej Politechniki Śląskiej w Gliwicach.
Podczas zajęć uczniowie nie tylko poznali podstawowe zasady działania i zastosowania dronów, ale również mieli okazję samodzielnie nimi sterować. To doświadczenie było nie tylko niezwykle ekscytujące, ale także inspirujące – pozwoliło dzieciom spojrzeć na nowoczesne technologie z bliska i zrozumieć ich rolę we współczesnym świecie.
Spotkanie miało również wymiar wychowawczo-motywacyjny – jego celem było pokazanie młodym ludziom, że warto marzyć i rozwijać swoje zainteresowania, niezależnie od miejsca zamieszkania. Można być kim się chce – trzeba tylko odważyć się sięgać po swoje pasje.
Dziękujemy Politechnice Śląskiej za tę inspirującą lekcję przyszłości. Warsztaty wpisują się w działania realizowane w ramach projektu Erasmus+ „Let’s Get Loud – You Gotta Do It, Not Waste It – The Future is in Our Hands!”, promując aktywne uczenie się przez doświadczenie oraz rozwijanie kompetencji przyszłości.
Z radością informujemy, że rozpoczęliśmy realizację pierwszych zadań w ramach szkolnego Tygodnia Ziemi. Uczennice z klasy 7 aktywnie włączyły się w akcję „Plant a Tree”, sadząc pierwsze kwiaty na dziedzińcu Szkoły Podstawowej nr 2 w Rydułtowach. To symboliczny, ale bardzo ważny krok w naszej wspólnej trosce o środowisko.
Dziękujemy wszystkim zaangażowanym za aktywny udział w działaniach ekologicznych. Tego typu inicjatywy uczą odpowiedzialności za otaczającą nas przyrodę i wpisują się w cele projektu Erasmus+ „Let’s Get Loud – You Gotta Do It, Not Waste It – The Future is in Our Hands!”, promującego proekologiczne postawy i edukację przez działanie.
Już wkrótce podzielimy się efektami pracy uczniów nad projektem „Ziemski Łapacz Snów”. Kreatywność i pomysłowość społeczności naszej szkoły nieustannie inspiruje i udowadnia, że uczniowie mogą być aktywnymi twórcami zmian na rzecz lepszej przyszłości.
https://www.facebook.com/reel/900786485178028
Z radością informujemy o rozpoczęciu międzynarodowej współpracy Szkoły Podstawowej nr 2 w Rydułtowach z 44th Primary Schools of Heraklion w Grecji. W ramach wspólnej inicjatywy edukacyjnej uczniowie klas 4a i 4c zaangażują się w różnorodne działania mające na celu rozwój kompetencji językowych, międzykulturowych oraz cyfrowych.
W ramach projektu uczniowie będą pisać tradycyjne listy do rówieśników z Grecji, nagrywać filmy prezentujące codzienne życie i zainteresowania, a także wezmą udział w zdalnych warsztatach tematycznych. Wymiana ta nie tylko pozwoli na poznanie kultury i zwyczajów innego kraju, ale również rozwinie umiejętności komunikacji, kreatywnego myślenia i współpracy.
To dla naszej społeczności szkolnej wyjątkowa okazja do nawiązania międzynarodowych przyjaźni oraz zdobywania doświadczeń, które idealnie wpisują się w cele programu Erasmus+ i wspierają rozwój kompetencji kluczowych uczniów.
https://www.facebook.com/reel/1149360026420491
W ramach projektu Erasmus+ „Let's Get Loud – You Gotta Do It, Not Waste It – The Future is in Our Hands!” realizowanego w Szkole Podstawowej nr 2 w Rydułtowach, uczennica klasy 4b – Julka Śleziak – wzięła udział w wewnątrzszkolnym konkursie „Możesz być kim chcesz”. Celem inicjatywy jest promowanie postaw sprawczości, samopoznania i planowania własnej ścieżki rozwoju już od najmłodszych lat.
Julka nagrała autorski film, w którym przedstawiła swoją wizję przyszłości oraz cele, do których zamierza dążyć. Jej wypowiedź była nie tylko wyrazem kreatywności i odwagi, ale również odzwierciedleniem głównych założeń programu Erasmus+, takich jak rozwijanie kompetencji kluczowych, kształtowanie umiejętności myślenia krytycznego, wzmacnianie samoświadomości oraz promowanie aktywnego podejścia do kształtowania własnej przyszłości.
Działanie to wpisuje się także w założenia edukacji włączającej, wspierającej różnorodne style uczenia się i ekspresji oraz pozwalającej uczniom na wyrażenie swoich aspiracji w indywidualny sposób. Konkurs „Możesz być kim chcesz” motywuje uczestników do refleksji nad własnymi talentami i zainteresowaniami, co jest istotnym elementem edukacji międzykulturowej, obywatelskiej i rozwoju emocjonalno-społecznego.
Projektowe działanie jest dowodem na to, że dzięki programowi Erasmus+ możliwe jest tworzenie przestrzeni, w której każdy uczeń może poczuć, że jego głos ma znaczenie – zarówno lokalnie, jak i w szerszym, europejskim kontekście.
https://www.facebook.com/reel/748599203924184
W ramach realizacji projektu Erasmus+ „Let's Get Loud – You Gotta Do It, Not Waste It – The Future is in Our Hands!”, uczennica Szkoły Podstawowej nr 2 w Rydułtowach – Maria Brańka – zaprezentowała swój inspirujący film w konkursie „Możesz być kim chcesz”.
Celem konkursu jest promowanie wiary w siebie, odwagi w wyrażaniu własnych marzeń i świadomego planowania przyszłości wśród dzieci i młodzieży. W swoim nagraniu Maria podzieliła się pasją do gimnastyki oraz determinacją w dążeniu do tego, by w przyszłości zostać gimnastyczką.
Działanie to idealnie wpisuje się w założenia programu Erasmus+, wspierając rozwój kompetencji kluczowych, takich jak kreatywność, inicjatywność, samoświadomość i wytrwałość. Uczniowie biorący udział w konkursie uczą się formułowania celów, autoprezentacji i korzystania z narzędzi cyfrowych do dzielenia się własnymi ideami.
To również świetny przykład realizacji zasady „ucz się, działając” – uczeń staje się aktywnym twórcą własnej ścieżki edukacyjnej i zawodowej, a szkoła tworzy przestrzeń, w której marzenia są wspierane i zauważane. Działanie Marii wzmacnia ideę, że niezależnie od miejsca pochodzenia – można sięgać po więcej, rozwijać pasje i wpływać na własną przyszłość.
https://www.facebook.com/reel/78075052732446
W ramach działań projektowych Erasmus+ „Let's Get Loud – You Gotta Do It, Not Waste It – The Future is in Our Hands!”, uczeń Szkoły Podstawowej nr 2 w Rydułtowach – Jacek Czerwiński – wziął udział w konkursie „Możesz być kim chcesz”, prezentując własny film poświęcony swojej pasji do jazdy na rowerze.
Nagranie Jacka to nie tylko osobisty manifest zainteresowań, ale także wyraz determinacji, pozytywnego nastawienia oraz świadomego kierowania swoją przyszłością. W filmie widać zaangażowanie ucznia w aktywność fizyczną oraz jego wewnętrzną motywację, by rozwijać swoje umiejętności i kształtować tożsamość poprzez pasję.
Działanie to wspiera kluczowe kompetencje rozwijane w ramach programu Erasmus+, w tym kreatywność, odpowiedzialność, wytrwałość, a także przedsiębiorczość i samopoznanie. Uczestnictwo w konkursie stwarza przestrzeń do budowania pewności siebie i aktywnego udziału w życiu społecznym – wartości promowanych przez projekt.
Film Jacka to przykład, jak codzienne zainteresowania uczniów mogą stać się punktem wyjścia do refleksji nad przyszłością, inspirując nie tylko rówieśników, ale i społeczność szkolną. Działanie to dowodzi, że każdy młody człowiek może być aktywnym twórcą swojej edukacyjnej drogi – z energią, wiarą w siebie i otwartością na świat.
https://www.facebook.com/reel/389772153968276
W ramach realizacji działań projektowych Erasmus+ „Let's Get Loud – You Gotta Do It, Not Waste It – The Future is in Our Hands!”, uczennica Szkoły Podstawowej nr 2 w Rydułtowach – Agata Kuna – zainicjowała szkolne obchody Tygodnia Ziemi, aktywnie uczestnicząc w akcji „Plant a Tree”.
Działanie to wpisuje się w promowane przez program Erasmus+ wartości, takie jak odpowiedzialność za środowisko naturalne, zaangażowanie obywatelskie oraz uczenie się poprzez działanie. Poprzez samodzielne zasadzenie drzewa na terenie szkoły, uczennica nie tylko symbolicznie, ale też realnie przyczyniła się do poprawy jakości otaczającej przestrzeni.
Akcja miała również wymiar edukacyjny i wychowawczy – kształtując u młodzieży postawy proekologiczne, promując inicjatywę oddolną oraz zachęcając społeczność szkolną do wspólnego działania na rzecz planety. Takie indywidualne i klasowe inicjatywy stanowią istotną część rozwoju kompetencji przyszłości, takich jak troska o zrównoważony rozwój, świadomość globalna, współpraca i odpowiedzialność.
Działanie Agaty Kuny stanowi doskonały przykład młodzieżowego aktywizmu ekologicznego i potwierdza, że zaangażowanie jednostki może mieć pozytywny wpływ na całą społeczność.
W ramach kolejnej edycji akcji szkolnej „Nie wyrzucaj, wymień się!”, uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 w Rydułtowach aktywnie uczestniczyli w tworzeniu Wymienialnika – przestrzeni, w której można wymieniać się ubraniami, książkami i innymi przedmiotami, które zyskać mogą „drugie życie”.
Działanie to zostało zrealizowane w kontekście założeń programu Erasmus+ „Let's Get Loud – You Gotta Do It, Not Waste It – The Future is in Our Hands!” i stanowi praktyczną realizację celów zrównoważonego rozwoju (SDG 12 – Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja).
Wymienialnik wpisuje się również w rozwój kompetencji przyszłości (7Cs), takich jak:
-
Creativity – poprzez twórcze podejście do ponownego wykorzystania przedmiotów,
-
Collaboration – poprzez współpracę uczniów przy organizacji i przebiegu wydarzenia,
-
Critical thinking – dzięki refleksji nad wpływem konsumpcji na środowisko,
-
Communication – poprzez promowanie akcji wśród społeczności szkolnej,
-
Citizenship – poprzez zaangażowanie w lokalne działania na rzecz planety,
-
Character – rozwijanie postawy odpowiedzialności i troski o wspólne dobro,
-
Connectivity – poprzez powiązanie lokalnego działania z globalnymi wyzwaniami.
Inicjatywa promuje dobrostan (well-being) poprzez budowanie poczucia sprawczości, współpracy i wspólnoty wśród uczniów. Wpływa także pozytywnie na lokalną społeczność, angażując rodziny uczniów, nauczycieli i pracowników szkoły w proekologiczne działania oraz rozwijając ideę gospodarki cyrkularnej na poziomie szkolnym.
Wymienialnik to nie tylko ekologiczna inicjatywa – to również narzędzie kształtujące empatię, odpowiedzialność i świadome wybory konsumenckie wśród młodych ludzi.
W ramach obchodów Tygodnia Ziemi uczniowie klasy 6b przygotowali krótki film pt. „Małe, ale skuteczne – proste pomysły, które zmienią Twoje otoczenie na bardziej ekologiczne”. Film ten stanowi praktyczną realizację idei projektu Erasmus+ „Let’s Get Loud – You Gotta Do It, Not Waste It – The Future is in Our Hands!” i wpisuje się w cele zrównoważonego rozwoju, zwłaszcza SDG 13 – Działania na rzecz klimatu.
Projekt rozwija u uczniów kompetencje przyszłości (7Cs), takie jak:
-
Creativity – poprzez tworzenie innowacyjnych, prostych rozwiązań ekologicznych,
-
Collaboration – dzięki wspólnej pracy nad filmem,
-
Communication – poprzez przekazywanie ważnych treści społeczności szkolnej i lokalnej,
-
Critical thinking – analizę codziennych nawyków i poszukiwanie sposobów na ich poprawę,
-
Citizenship i Character – promowanie odpowiedzialności za środowisko i rozwijanie postawy prospołecznej,
-
Curiosity – zachęcanie do poszukiwania nowych, efektywnych rozwiązań.
Działanie to wspiera również dobrostan (well-being) uczniów, budując poczucie sprawczości i zaangażowania na rzecz ochrony środowiska oraz wzmacnia więzi w lokalnej społeczności poprzez inspirowanie do wspólnego działania.
Inicjatywa klasy 6b pokazuje, że nawet niewielkie kroki mają realny wpływ na poprawę stanu naszej planety, edukując jednocześnie młode pokolenie w duchu ekologii i odpowiedzialności.
We wtorek i środę podczas Tygodnia Ziemi uczniowie naszej szkoły zaprezentowali na szkolnej pasareli pokaz „Mądrej Mody” – kreacje wykonane z materiałów wtórnych. Ta inicjatywa stanowiła praktyczną realizację założeń projektu Erasmus+ „Let’s Get Loud – You Gotta Do It, Not Waste It – The Future is in Our Hands!”, promującą odpowiedzialne i kreatywne podejście do konsumpcji.
Działanie to rozwijało kompetencje kluczowe 7Cs, w szczególności kreatywność (creativity), współpracę (collaboration) oraz odpowiedzialność obywatelską (citizenship). Uczniowie uczyli się, jak poprzez świadome wykorzystanie materiałów wtórnych można tworzyć atrakcyjne i ekologiczne rozwiązania, co wpisuje się w cele zrównoważonego rozwoju, zwłaszcza SDG 12 – Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja.
Ponadto, wydarzenie sprzyjało budowaniu świadomości ekologicznej i wzmacniało poczucie sprawczości młodych ludzi, jednocześnie angażując lokalną społeczność szkolną w działania na rzecz ochrony środowiska. Takie inicjatywy są istotnym elementem interdyscyplinarnego uczenia się poprzez działanie, co jest fundamentem projektu Erasmus+.
W ramach obchodów Tygodnia Ziemi cała społeczność szkolna aktywnie wzięła udział w akcji „Plant a Tree”, sadząc drzewa i krzewy na terenie szkoły. Ta wspólna inicjatywa stanowiła ważny element realizacji założeń projektu Erasmus+ „Let’s Get Loud – You Gotta Do It, Not Waste It – The Future is in Our Hands!”, podkreślając znaczenie ochrony środowiska i troski o naszą planetę.
Działania te wspierały promowanie Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDG), zwłaszcza celu 15 „Życie na lądzie”, poprzez angażowanie uczniów w praktyczne działania na rzecz odbudowy i ochrony ekosystemów. Sadzenie drzew jest konkretnym wkładem w poprawę jakości środowiska naturalnego oraz edukacją ekologiczną, zwiększającą świadomość ekologiczną całej społeczności szkolnej.
Ponadto, akcja rozwijała kluczowe kompetencje 7Cs, takie jak odpowiedzialność obywatelska (citizenship), współpracę (collaboration), kreatywność (creativity) oraz umiejętność działania na rzecz wspólnego dobra. Praca zespołowa podczas sadzenia roślin sprzyjała integracji i wzmacniała poczucie przynależności do lokalnej społeczności.
Akcja „Plant a Tree” jest doskonałym przykładem edukacji poprzez działanie, która wpisuje się w interdyscyplinarny charakter projektu Erasmus+ i inspiruje młodych ludzi do aktywnego uczestnictwa w ochronie środowiska i zrównoważonym rozwoju.
Lena Burek przygotowała krótki film pt. „Małe, ale skuteczne – proste pomysły, które zmienią Twoje otoczenie na bardziej ekologiczne” w ramach Tygodnia Ziemi oraz projektu Erasmus+ „Let’s Get Loud”. Film ten jest wartościowym wkładem w promowanie świadomości ekologicznej wśród uczniów oraz lokalnej społeczności.
Działania takie jak tworzenie i dzielenie się prostymi, praktycznymi rozwiązaniami sprzyjają ochronie środowiska, co wpisuje się bezpośrednio w cele zrównoważonego rozwoju oraz wspierają well-being — dobrostan uczniów i ich otoczenia, poprzez zachęcanie do świadomego i odpowiedzialnego stylu życia.
Ponadto, realizacja takiego projektu rozwija kluczowe kompetencje 7Cs, szczególnie creativity (kreatywność), communication (komunikację), collaboration (współpracę) oraz citizenship (odpowiedzialność obywatelską). Lena poprzez swój film aktywnie angażuje się w edukację ekologiczną, promując zmiany na poziomie indywidualnym i społecznym, co jest zgodne z interdyscyplinarnym podejściem projektu Erasmus+ oraz jego misją kształtowania proekologicznych postaw młodych ludzi.
Konkurs „Be-leaf in Yourself” stanowi istotny element działań projektowych realizowanych w ramach programu Erasmus+ „Let’s Get Loud”, wpisując się w strategiczne cele szkoły dotyczące wsparcia rozwoju kompetencji społeczno-emocjonalnych (SEL), kształtowania postaw prozdrowotnych oraz edukacji zrównoważonego rozwoju.
Poprzez integrację elementów sztuki, opieki nad roślinami oraz promocji zdrowia psychicznego konkurs aktywnie rozwija u uczniów kluczowe kompetencje 7Cs — szczególnie creativity (kreatywność), communication (komunikację), collaboration (współpracę) oraz critical thinking (myślenie krytyczne). Uczestnictwo w konkursie sprzyja również rozwojowi kompetencji personalnych, takich jak empatia, samoregulacja emocji oraz odpowiedzialność.
Działania konkursowe wspierają realizację celów Agendy 2030, w szczególności Cel 3 – Dobre zdrowie i jakość życia, poprzez promowanie profilaktyki zdrowia psychicznego oraz Cel 4 – Dobra jakość edukacji, poprzez angażowanie uczniów w kreatywne i interdyscyplinarne aktywności edukacyjne.
Konkurs przyczynia się także do budowania pozytywnej, wspierającej społeczności szkolnej, co jest fundamentem well-being całej społeczności edukacyjnej. Promocja dbania o siebie i swoje otoczenie w ramach konkursu stanowi modelowe działanie na rzecz holistycznego rozwoju uczniów, zgodnego z założeniami programu Erasmus+ i celami zrównoważonego rozwoju.
Spektakl „Łysek z pokładu Idy” oraz towarzyszące mu wydarzenia, takie jak spacer twórczy i zwiedzanie zabytkowej kopalni, stanowią doskonały przykład kompleksowego podejścia do edukacji wspierającej rozwój uczniów na wielu płaszczyznach.
Przede wszystkim działania te promują równowagę między życiem edukacyjnym a rozwojem osobistym i kulturowym, dając uczniom przestrzeń do kontaktu z kulturą, historią i tradycją regionu. Kontakt z lokalnym dziedzictwem i literaturą Gustawa Morcinka wzmacnia poczucie tożsamości i przynależności, co jest kluczowe dla ich rozwoju emocjonalnego i społecznego.
W aspekcie kompetencji kluczowych 7Cs, udział w spektaklu i spacerze twórczym rozwija m.in.:
-
Creativity – poprzez doświadczanie teatru lalek i udział w konkursie,
-
Communication – podczas dyskusji i wymiany wrażeń po spektaklu,
-
Collaboration – poprzez wspólne uczestnictwo i interakcję w grupie,
-
Critical thinking – dzięki refleksji nad treścią przedstawienia i historycznym kontekstem,
-
Cultural competence – wzmacnianą poprzez poznawanie lokalnej kultury i tradycji.
Działania te wpisują się także w założenia edukacji włączającej i integracyjnej, gdyż są dostępne dla szerokiego grona uczniów, wspierając ich różnorodne potrzeby edukacyjne i społeczne oraz promując empatię i otwartość na innych.
Ponadto, poprzez kontakt z kulturą i historią oraz twórcze formy zaangażowania, przedsięwzięcie wspiera rozwój kompetencji społeczno-emocjonalnych (SEL), takich jak umiejętność wyrażania emocji, nawiązywania relacji, oraz budowania poczucia przynależności i wartości własnej tożsamości.
Podsumowując, „Łysek z pokładu Idy” to inicjatywa wspierająca holistyczny rozwój uczniów, łącząca naukę, kulturę i społeczne zaangażowanie, zgodna z celami edukacyjnymi programu Erasmus+ i nowoczesnej pedagogiki.
Z przyjemnością informujemy o kluczowych działaniach naszego projektu Erasmus+ KA122-SCH „Let's get loud - you gotta do it, not waste it - the future is in our hands! #Let'sgetloud!”, które odbędą się we Włoszech, we współpracy z partnerską szkołą I.C. 4 Stanziale w San Giorgio a Cremano. Ta współpraca jest kontynuacją naszych wieloletnich relacji realizowanych w ramach poprzednich projektów Erasmus+.
Mobilność grupowa uczniów (6 uczniów, 4 dni)
Podczas tej mobilności uczniowie naszej szkoły, wraz z dwoma opiekunami, wezmą udział w różnorodnych działaniach, które mają na celu wdrożenie zasad zrównoważonego rozwoju w nauczaniu oraz rozwijanie kluczowych kompetencji XXI wieku (7Cs). Program obejmuje m.in.:
-
Wycieczki z przewodnikiem po projektach zrównoważonego rozwoju realizowanych przez szkołę włoską.
-
Wspólną analizę cyfrowego projektu „smart school” – inteligentnej szkoły stworzonej przez naszych uczniów razem z rówieśnikami z Włoch. Projekt uwzględnia aspekty zrównoważonego rozwoju, dobrostanu uczniów oraz rozwój umiejętności ICT i 7Cs.
-
Udział we wspólnych, ekologicznych działaniach organizowanych przez szkołę partnerską.
-
Interkulturowe warsztaty, ćwiczenia artystyczne i uważnościowe oraz debaty, które wspierają rozwój kompetencji społecznych, emocjonalnych i międzykulturowych.
-
Pracę zespołową z włoskimi uczniami, która umożliwia wymianę doświadczeń, naukę współpracy i budowanie relacji ponad granicami kulturowymi i językowymi.
Celem mobilności jest pogłębienie świadomości uczniów na temat zrównoważonego rozwoju oraz roli technologii ICT w jego realizacji. Uczestnicy rozwiną kompetencje kluczowe 7Cs, w tym krytyczne myślenie, kreatywność, komunikację, współpracę oraz zrozumienie międzykulturowe. W efekcie mobilność przyczyni się do ich wszechstronnego rozwoju osobistego i akademickiego, przygotowując ich do roli odpowiedzialnych obywateli przyszłości.
Uczniowie stworzą cyfrowe portfolio dokumentujące przebieg i rezultaty wyjazdu, a efekty działań, takie jak projekt „smart school”, zostaną zaprezentowane lokalnej społeczności.
Mobilność kadry (job-shadowing – 1 nauczyciel, 4 dni)
Jeden nauczyciel z naszej szkoły odbędzie staż obserwacyjny w partnerskiej szkole we Włoszech, znanej z innowacyjnego podejścia do STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka), robotyki i zrównoważonego rozwoju. Podczas wizyty nauczyciel będzie mógł poznać metody integracji tych obszarów z programem nauczania, wykorzystanie nowoczesnych technologii oraz kreatywne podejścia do rozwiązywania problemów środowiskowych.
Zdobyte doświadczenia i najlepsze praktyki zostaną udokumentowane w formie cyfrowego dziennika lub portfolio i będą udostępnione całemu zespołowi nauczycieli, co pozwoli na ich wdrożenie w codziennej pracy edukacyjnej.
W ramach realizacji Celu 2 naszego projektu Erasmus+ – skoncentrowanego na edukacji społeczno-emocjonalnej, redukcji stresu i wzmacnianiu dobrostanu uczniów i nauczycieli – w naszej szkole odbył się Dzień Kampanii na Rzecz Ograniczenia Spożycia Mięsa. Wydarzenie to miało na celu podniesienie świadomości społeczności szkolnej na temat wpływu diety na zdrowie psychiczne, dobrostan oraz środowisko.
Bezmięsne menu w szkolnej stołówce
Przez cały dzień stołówka serwowała wyłącznie bezmięsne, pełnowartościowe dania roślinne. Menu zostało opracowane przez dietetyczkę we współpracy z psychologiem szkolnym, uwzględniając produkty poprawiające koncentrację i redukujące stres. Wśród dań znalazły się m.in. krem z soczewicy z imbirem, risotto z pieczonymi warzywami i kotleciki z ciecierzycy.
Plakaty i kampania informacyjna
Uczniowie starszych klas przygotowali infografiki i plakaty informujące o korzyściach płynących z ograniczenia mięsa w diecie – zarówno dla organizmu człowieka, jak i dla środowiska. Plakaty zostały rozmieszczone w całej szkole, a niektóre prezentacje cyfrowe trafiły na szkolne media społecznościowe.
Akcja „Mój Roślinny Dzień”
Uczniowie i nauczyciele mogli dołączyć do symbolicznej deklaracji ograniczenia spożycia mięsa, poprzez wpisanie się na wspólny „Liść Dobrostanu” – instalację artystyczną w formie drzewa, której każda gałąź symbolizowała inne działania wspierające zdrowie psychiczne.
Zajęcia integracyjne i ruchowe
W czasie długiej przerwy odbyły się krótkie sesje ruchowe na świeżym powietrzu (stretching, joga śmiechu), prowadzone przez wychowawców i wolontariuszy. Celem było pokazanie, jak aktywność fizyczna i lekka dieta wspierają codzienny dobrostan.
Dzień kampanii spotkał się z bardzo pozytywnym odbiorem. Wielu uczniów zaskoczyło różnorodnością smaków kuchni roślinnej, a warsztaty z ekspertką poruszyły istotne tematy dotyczące stylu życia. Nauczyciele podkreślali, że atmosfera w szkole była tego dnia bardziej spokojna i sprzyjająca koncentracji.
W ramach działań kontynuacyjnych planujemy:
-
wprowadzenie raz w tygodniu dnia z bezmięsnym menu w szkolnej stołówce,
-
organizację cyklicznych zajęć dotyczących żywienia wspierającego zdrowie psychiczne,
-
dalszą promocję działań wspierających dobrostan w codziennym życiu szkolnym.
To wydarzenie doskonale wpisało się w założenia naszego projektu oraz potrzeby społeczności szkolnej – pokazując, że małe zmiany w stylu życia mogą mieć realny wpływ na zdrowie, samopoczucie i relacje społeczne.
Poniżej prezentacja multimedialana jednej z naszych uczennic, która stała się pomocą dla organizacji tej kampanii.
Erasmus zachęcił nas do zrealizowała szeregu warsztatów, wycieczek i spotkań mających na celu przybliżenie uczniom różnorodnych zawodów oraz rozwijanie praktycznych umiejętności wpisujących się w model 7Cs (m.in. kreatywność, komunikacja, umiejętność współpracy i kompetencje życiowe). Działania te miały również na celu zbudowanie u uczniów świadomości zmieniającego się rynku pracy, zwłaszcza w kontekście transformacji regionu i wyzwań związanych z automatyzacją oraz zrównoważonym rozwojem.
1. Warsztaty zawodowe i praktyczne (klasy I–VIII):
-
Warsztaty kulinarne – uczniowie poznali podstawy sztuki kulinarnej, planowania posiłków i zasad zdrowego żywienia.
-
Warsztaty pieczenia i cukiernictwa – nauka dekorowania wypieków, precyzyjnych technik i pracy z recepturami.
-
Warsztaty florystyczne – rozwijanie zmysłu estetycznego i umiejętności manualnych w pracy z żywym materiałem roślinnym.
-
Warsztaty techniczne w Castoramie – uczniowie uczyli się podstaw majsterkowania, obsługi narzędzi i bezpiecznej pracy manualnej.
-
Warsztaty dziewiarskie i wełniane – poznanie tradycyjnych technik rękodzieła i pracy z naturalnymi materiałami.
-
Warsztaty wyrabiania sera – praktyczne zajęcia rozwijające wiedzę o produktach lokalnych i przetwórstwie.
-
Warsztaty plastyczne z przedstawicielkami Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Raciborzu – inspiracje z dziedziny dekoracji, aranżacji przestrzeni i pracy artystycznej.
-
Warsztaty ekologiczne – edukacja prośrodowiskowa i zapoznanie z zawodami związanymi z ochroną środowiska.
2. Spotkania z przedstawicielami zawodów:
-
Górnik i budowlaniec – rozmowy o pracy fizycznej, przemianach na rynku pracy i potrzebie przebranżowienia.
-
Pszczelarz – rola pszczół w ekosystemie i zawód łączący wiedzę przyrodniczą z pasją.
-
Fotograf – rozwijanie kompetencji cyfrowych, kreatywności i estetyki.
-
Trener personalny – zawód łączący wiedzę z zakresu biologii, psychologii i komunikacji interpersonalnej.
-
Cukiernik – omówienie ścieżki edukacyjnej, wymagań i kreatywnego charakteru pracy.
3. Wycieczki edukacyjne:
-
Wyjazd na Politechnikę Śląską w Gliwicach – uczniowie poznali kierunki techniczne, uczestniczyli w pokazach robotyki i prezentacjach nowoczesnych laboratoriów.
-
Zajęcia w bibliotece miejskiej – zapoznanie z pracą bibliotekarza, procesem digitalizacji oraz promocją czytelnictwa w nowoczesny sposób.
Konkurs na Najlepszą Rolkę: „Skoki w Gumę i Hulanie z Hulahopem” – relacja z wydarzenia!
W czerwcu w naszej szkole zrobiło się… kolorowo, ruchliwie i bardzo kreatywnie! Wszystko za sprawą konkursu na najciekawszą rolkę wideo pt. „Skoki w Gumę i Hulanie z Hulahopem”, który odbył się w ramach międzynarodowego projektu Erasmus+ Let's Get Loud.
Zasady były proste – wystarczyło nagrać krótką, maksymalnie jednominutową rolkę, która pokazuje zabawę z gumą do skakania lub hulahopem. Najważniejsze? Ruch, uśmiech, kreatywność i dobra zabawa!
Dlaczego to robimy?
Konkurs był częścią działań projektowych, które promują:
-
aktywny styl życia,
-
dobrostan psychofizyczny uczniów (well-being),
-
kompetencje XXI wieku (7Cs), takie jak kreatywność, współpraca, komunikacja czy pewność siebie.
To również sposób na budowanie relacji między uczniami, wspólne spędzanie czasu na przerwach i pokazanie, że szkoła to miejsce nie tylko do nauki, ale i do radosnego bycia razem.
Efekty? Niesamowite!
Na konkurs wpłynęło kilkadziesiąt energicznych, radosnych i pomysłowych filmów. Uczniowie pokazali, że potrafią bawić się z klasą, a przy tym zadbać o zdrowie i kondycję. Jury miało niełatwe zadanie – rolki oceniano pod kątem:
-
kreatywności i oryginalności,
-
techniki i pomysłowości,
-
jakości nagrania,
-
a przede wszystkim – entuzjazmu i pozytywnej energii!
Zwycięzcy otrzymali nagrody rzeczowe, a wszystkie zgłoszenia zostały opublikowane na naszych profilach w mediach społecznościowych.
Lekcja Nie z Tej Ziemi – spotkanie z Agatą Kołodziejczyk, polską astrobiolożką!
Wczoraj uczniowie klasy 4a uczestniczyli w niezwykłej lekcji w ramach międzynarodowego projektu Erasmus+ „Let’s Get Loud”! Tym razem zabrała nas ona… aż do gwiazd!
W ramach ogólnopolskiego programu #LekcjeNieZTejZiemi, połączyliśmy się online z wybitną polską naukowczynią – Agatą Kołodziejczyk, neurobiolożką i astrobiolożką, założycielką pierwszych w Polsce laboratoriów do symulacji misji kosmicznych.
Temat lekcji: Analogowe szkolenie przyszłych astronautów/ek
Podczas 60-minutowego spotkania online uczniowie:
-
poznali tajniki życia i pracy w warunkach zbliżonych do tych na Marsie,
-
dowiedzieli się, jak wygląda szkolenie astronautów w warunkach analogowych,
-
zadawali pytania ekspertce z dziedziny nauki i technologii przyszłości,
-
odkryli, że marzenia o kosmosie są na wyciągnięcie ręki!
To spotkanie było doskonałą realizacją celów naszego projektu, który stawia na nowoczesną edukację, rozwój kompetencji przyszłości i inspirowanie młodych ludzi do działania. Oto, co zrealizowaliśmy dzięki tej lekcji:
7Cs – Kompetencje XXI wieku: Uczniowie poznali nowe ścieżki kariery (career & life skills) i możliwości rozwoju, które wykraczają poza tradycyjne zawody. Astrobiolog, analogowy astronauta – to zawody przyszłości!
Przygotowanie do wyzwań jutra: W czasach dynamicznych zmian na rynku pracy (także w naszym regionie), chcemy pokazać uczniom, jak ważne są elastyczność, odwaga i otwartość na nowe technologie.
Nowoczesne narzędzia edukacji: Dzięki wideolekcji z ekspertką, uczniowie mieli szansę na bezpośredni kontakt z nauką na najwyższym poziomie – bez wychodzenia z klasy!
Wysokiej jakości edukacja (SDG4 – Quality Education): Spotkanie z Panią Agatą znacząco podniosło jakość nauczania poprzez kontakt z prawdziwą nauką, inspiracją i realnym światem.
Upowszechnianie działań – #LetsGetLoud: Wydarzenie promujemy aktywnie w mediach społecznościowych, pokazując, że szkoła w Rydułtowach to miejsce nowoczesne, odważne i pełne pasji do nauki!
Zawody przyszłości w VR – innowacyjne zajęcia w ramach projektu Erasmus+
W ramach realizacji międzynarodowego projektu Erasmus+ „Let's get loud – you gotta do it, not waste it – the future is in our hands!” nasi najmłodsi uczniowie wzięli udział w wyjątkowych zajęciach edukacyjnych z wykorzystaniem technologii wirtualnej rzeczywistości (VR).
Tematem spotkania były innowacyjne zawody przyszłości – takie, które dziś brzmią futurystycznie, ale już za kilkanaście lat mogą stać się codziennością. Uczniowie, zakładając gogle VR, przenieśli się do wirtualnych miejsc pracy, gdzie mogli poznać:
-
inżyniera robotyki medycznej,
-
projektanta przestrzeni kosmicznych,
-
specjalistę ds. zrównoważonych miast,
-
pilota dronów ratunkowych,
-
trenera empatii i emocji w VR,
-
twórcę światów w metawersum.
Zajęcia miały na celu rozbudzenie ciekawości, kreatywności i kompetencji przyszłości, a także pokazanie, że edukacja może być fascynującą przygodą. Po wirtualnej podróży uczniowie wykonali prace plastyczne, przedstawiające ich samych w zawodzie, który najbardziej ich zafascynował.
To kolejne działanie w ramach Erasmus+, które angażuje dzieci w poznawanie świata, rozwija ich samoświadomość i wzmacnia poczucie sprawczości – bo przecież to właśnie oni są przyszłością!
Po zajęciach wygenerowaliśmy obrazy za pomocą różnych form AI, kilka poniżej:
Na terenie Szkoły Podstawowej w Rydułtowach odbył się coroczny piknik rodzinny, który w tym roku został szczególnie silnie osadzony w założeniach projektu Erasmus+. Wydarzenie zgromadziło uczniów, ich rodziny, nauczycieli oraz przedstawicieli lokalnych instytucji i firm. Piknik nie tylko integrował społeczność, ale był także przestrzenią do prezentacji rezultatów działań projektowych oraz promowania idei zrównoważonego rozwoju, dobrostanu i kompetencji XXI wieku (7Cs).
Piknik stworzył nieformalną, otwartą przestrzeń, w której możliwa była bezpośrednia i naturalna interakcja rodziców z nauczycielami, uczniami oraz sobą nawzajem. Wspólne zabawy, warsztaty i rozmowy pomogły w budowaniu zaufania i wzajemnego zrozumienia.
Wydarzenie miało charakter integracyjny i odprężający, co wpisywało się w strategię budowania wspierającego środowiska szkolnego.
W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele Urzędu Miasta Rydułtowy, lokalnych firm i instytucji partnerskich, co umożliwiło szerokie rozpowszechnienie celów i efektów projektu.
Integracja rezultatów projektu z życiem szkoły
W ramach wydarzenia nauczyciele prowadzili krótkie pokazowe zajęcia i animacje oparte o nowe metody dydaktyczne rozwijane podczas szkoleń Erasmus+. Była to okazja, by pokazać rodzicom, jak w codziennej pracy wprowadzane są nowe podejścia edukacyjne.
Zwiększenie zaangażowania społeczności lokalnej
Piknik był także przestrzenią współpracy z lokalnymi podmiotami – lokalni przedsiębiorcy, rękodzielnicy, instytucje kultury i służby (straż pożarna, policja) aktywnie włączyli się w przygotowanie atrakcji. Uczniowie mogli porozmawiać z przedstawicielami różnych zawodów, co nawiązywało do działań z zakresu orientacji zawodowej i edukacji prozawodowej.
Piknik rozpoczął się występami uczniów, po których nastąpiły:
-
rodzinne konkurencje sportowe i quizy wiedzy,
-
warsztaty artystyczne, ekologiczne i kulinarne,
-
stoisko z wymianą książek i gier – w duchu gospodarki obiegu zamkniętego,
-
prezentacje multimedialne z działań projektowych.
Nie zabrakło zdrowego poczęstunku, przygotowanego z uwzględnieniem zasad zero waste.
Organizacja pikniku rodzinnego doskonale wpisywała się w cele projektu Erasmus+ „Let's get loud”. Wydarzenie stało się żywym świadectwem zaangażowania szkoły w budowanie relacji, promowanie dobrostanu oraz włączanie społeczności lokalnej w działania edukacyjne. Pomimo że nie był on ujęty w dokumentach jako osobna aktywność, stanowił ważne i skuteczne narzędzie realizacji założeń projektowych w praktyce.
https://www.facebook.com/sp2rydultowy/posts/1099594241689450
Ilustrowany przewodnik „Co robić w czasach stresu” – #LessStressMoreLife
W ramach projektu Erasmus+ "Let's get loud – you gotta do it, not waste it – the future is in our hands!" powstał wyjątkowy ilustrowany przewodnik dla najmłodszych uczniów, który w przystępny i kolorowy sposób pokazuje, jak radzić sobie ze stresem i silnymi emocjami.
Przewodnik został stworzony z myślą o dzieciach w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. To barwna, przyjazna publikacja, która:
-
uczy najmłodszych, czym jest stres i jak może się objawiać,
-
podpowiada, co można zrobić, kiedy coś nas przytłacza – w przystępny, dziecięcy sposób.
Wraz z przewodnikiem przygotowaliśmy również specjalny kącik emocji dla przedszkolaków – to bezpieczna przestrzeń, w której dzieci mogą:
– narysować swoje emocje,
– opowiedzieć o nich nauczycielowi lub przyjacielowi,
– wrzucić je do „słoika uczuć” – symbolicznie zostawić za sobą trudne przeżycia.
Śledźcie nas pod hasztagiem #LessStressMoreLife – promujemy dobrostan, empatię i troskę o emocje w codziennym życiu szkolnym!
Robienie tego, co ważne w czasach stresu
Najczęstsze objawy stresu:
- Ból brzuszka: Czasami, gdy się stresujemy, możemy odczuwać ból w brzuszku.
- Złości i frustracji: Możemy czuć się zniecierpliwieni lub złościć się na drobne rzeczy.
- Zmęczenie: Może się zdarzyć, że czujemy się bardzo zmęczeni, nawet jeśli mieliśmy dużo snu.
- Trudności z koncentracją: Czasami trudno jest nam skupić się na zadaniach lub grach.
- Czucie się smutnym lub przygnębionym: Może się zdarzyć, że czujemy się smutni bez powodu.
Robienie tego, co ważne w czasach stresu
1. Oddychaj głęboko
Kiedy czujesz się zestresowany, spróbuj wziąć kilka głębokich oddechów. Wdech nosem, a potem powoli wydychaj przez usta. To pomoże ci się uspokoić.
2. Mów o swoich uczuciach
Nie bój się mówić, kiedy czujesz się smutny lub zły. Możesz porozmawiać z rodzicem, nauczycielem lub przyjacielem. To ważne, aby dzielić się swoimi uczuciami.
3. Rób to, co lubisz
Zrób coś, co sprawia ci przyjemność, na przykład rysowanie, zabawa w ulubioną grę lub czytanie książki. To pomoże ci poczuć się lepiej.
4. Spędzaj czas na świeżym powietrzu
Wyjdź na zewnątrz, pobiegaj, pobaw się w piasku lub zbieraj liście. Świeże powietrze i ruch to świetny sposób na poprawę samopoczucia.
5. Pamiętaj o przyjaciołach
Czasami warto spędzić czas z przyjaciółmi. Możecie razem rysować, grać w piłkę lub po prostu rozmawiać. To bardzo pomaga!
6. Zrób coś dobrego
Pomaganie innym, na przykład dzielenie się zabawkami lub pomaganie w prostych zadaniach, może sprawić, że poczujesz się lepiej. Dobre uczynki przynoszą radość!
7. Ustal rutynę
Miej swoje ulubione zajęcia o stałych porach, na przykład czas na zabawę, czas na naukę i czas na odpoczynek. Rutyna daje poczucie bezpieczeństwa.
8. Uśmiechaj się
Uśmiechaj się do siebie i do innych. Uśmiech potrafi poprawić nastrój nie tylko tobie, ale także osobom wokół ciebie.
Możesz spróbować czegoś innego, żeby zobaczyć jak można sobie poradzić z bólem brzuszka :)
Odwieszenie - czyli pogadaj z kimś :)
Odwieszenie to umiejętność oddzielenia się od stresujących myśli. Gdy czujesz się przytłoczony, spróbuj wyobrazić sobie, że „odwieszasz” te myśli na wieszaku, aby skupić się na tym, co jest ważne.
Działanie na podstawie wartości
Zastanów się, co jest dla ciebie naprawdę ważne. Może to być rodzina, przyjaźń lub pomoc innym. Kiedy działasz zgodnie ze swoimi wartościami, czujesz się lepiej i bardziej spełniony.
Bycie miłym
Bycie miłym wobec innych pomaga zarówno im, jak i tobie. Możesz powiedzieć komplement, pomóc w zadaniu lub po prostu uśmiechnąć się. Dobre uczynki wracają do nas!
Robienie miejsca
Robienie miejsca oznacza znalezienie chwili dla siebie. Może to być czas na relaks, zabawę lub cokolwiek, co sprawia, że czujesz się dobrze. Ważne jest, aby nie zapominać o sobie.
Kurs "Agenda 2030: ICT Tools for Sustainable
Development" – realizacja celów projektu
Erasmus+ „Let’s Get Loud”
Nie samymi wakacjami żyją nauczyciele – letni czas to również przestrzeń na rozwój i zdobywanie nowych kompetencji. W dniach 22–27 lipca trzy nauczycielki: Alina Jordan, Marcelina Kuźnik oraz Martyna Mleczek, wzięły udział w kursie „Agenda 2030: ICT Tools for Sustainable Development” w Walencji, realizowanym w ramach projektu Erasmus+.
Kurs ten idealnie wpisuje się w założenia naszego projektu „Let’s Get Loud”, który zakłada m.in. rozwój kompetencji nauczycieli poprzez uczestnictwo w szkoleniach międzynarodowych. Choć zgodnie z dokumentacją projektową kurs miał odbyć się w Madrycie, miejsce realizacji zmieniono na Walencję – jednak wszystkie inne założenia, takie jak liczba uczestniczek, długość kursu (6 dni) oraz tematyka, pozostają w pełni zgodne z planem.
Jak kurs wspiera cele projektu?
-
Realizacja Celu 1 projektu: Tematyka kursu doskonale odzwierciedla główne założenie projektu – wdrażanie Agendy 2030 do szkolnego programu nauczania, rozwijanie kompetencji cyfrowych oraz promowanie globalnego obywatelstwa i postaw proekologicznych.
-
Wspieranie Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDGs): Szkolenie koncentrowało się na edukacji w duchu Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ – szczególnie SDG 4 (dobra jakość edukacji), co znajduje odzwierciedlenie również w używanych hashtagach: #SDGQualityEducation, #SDG2030, #SDG4QualityEducation.
-
Rozwój kompetencji cyfrowych (ICT): Uczestniczki poznały nowoczesne narzędzia TIK wspierające angażującą, innowacyjną edukację oraz naukę w środowisku cyfrowym – co jest jednym z kluczowych elementów projektu.
-
Wkład w rozwijanie kompetencji 7Cs: Kurs przyczynił się do pogłębienia jednej z kluczowych kompetencji XXI wieku – „Computing and Digital Literacy”, będącej częścią koncepcji 7Cs.
-
Rozwój zawodowy i językowy nauczycieli: Udział w międzynarodowym kursie pozwolił nauczycielkom nie tylko poszerzyć warsztat pracy, ale też rozwinąć kompetencje językowe i międzykulturowe.
-
Wymiana doświadczeń i współpraca międzynarodowa: Kurs był okazją do spotkań i inspirujących rozmów z nauczycielkami z Irlandii, Włoch, Bułgarii czy Niemiec, co doskonale wpisuje się w ideę europejskiej współpracy edukacyjnej.
-
Upowszechnianie rezultatów projektu: W duchu hasła #LetsGetLoud kurs będzie miał swoje przełożenie na konkretne działania w szkole – poprzez wdrażanie zdobytej wiedzy na lekcjach, publikację efektów oraz dzielenie się nimi w mediach społecznościowych.
Uczestniczki nie tylko zdobyły nową wiedzę i kompetencje, ale także mogły zwiedzić piękną Walencję i zanurzyć się w hiszpańskiej kulturze. Kurs był inspirującym doświadczeniem, które z pewnością przyniesie trwałe efekty zarówno w praktyce edukacyjnej, jak i w dalszym rozwoju zawodowym.